Blogtrends 2016 – Rachella Martina

blogtrends 2016 Rachella Martina

Blogtrends 2016 – Rachella Martina

geschreven door Rachella in de categorie Blogtips

Het jaar is alweer bijna voorbij en als het goed is ben je alweer druk bezig met je ondernemersplannen voor 2016. Wat zijn je blogdoelstellingen voor het komende jaar? En hoe wil je dit allemaal gaan bereiken? Het gevaar van doelstellingen formuleren is dat er veel op papier staat, maar dat er geen rekening wordt gehouden met de trends voor het nieuwe jaar. Hoe vervelend zou het zijn als jij volgend jaar vaker je blogartikel via Facebook wilt gaan promoten, maar je ideale lezer niet meer op Facebook zit? Facebook zal volgend jaar nog zo trendy zijn, maar benieuwd naar de blogtrends van 2016? Lees dan snel verder.

 

Daar waar er vroeger alleen marketing budget vrij werd gemaakt zie je dat er nu ook een kostenplaats wordt gereserveerd voor online budget. Het online budget wordt steeds verder gespecificeerd naar o.a. content marketing, paid advertising, zoekmachine optimalisatie etc . Voor mij niks nieuws, want ik geloof er heilig in dat blogs, vlogs en plogs (onderdelen van content marketing) nog verder zullen groeien in de toekomst. Net als Kwik, Kwek en Kwak. De één zal niet zonder de ander kunnen en het zal allemaal met elkaar verweven worden.
Onlangs stond ik op een event van de Rabobank en daar deelde ik 8 verschillende blogtrends voor 2016,  een paar van deze blogtrends wil ik ook met jou delen:

 

Blogtrend 1: Je blog zorgt voor geloofwaardigheid

Nog geen 15 jaar geleden was het normaal als ondernemer als je nog geen website had. Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid en wordt je bijna niet meer serieus genomen als je geen website hebt. Met rode wangen deel je tijdens een netwerkevent dat je website nog onder constructie is, maar dat hij snel weer in de lucht zal zijn. Dezelfde kant gaan we op met het hebben van een geïntegreerde blog op je website. Nog niet iedere ondernemer heeft een blog op zijn website of is begonnen met het bloggen, maar wil je over 5 jaar nog serieus worden genomen dan is het hebben van een blog echt een must. Ik adviseer je dan ook om heel snel te gaan (starten met) bloggen 😉

 

Blogtrend geloofwaardigheid

 

Blogtrend 2: Reacties worden minder belangrijk

Net als dat minder wordt gekeken naar het aantal vind-ik-leukjes zal er straks ook minder worden gekeken naar het aantal reacties. Heel vervelend voor je ego, want het staat toch mooi, een blog met meer dan 20 reacties. Alleen voegen deze reacties nog iets toe aan succesvol bloggen? En met succesvol bloggen bedoel ik: omzet genereren uit je blog. Steeds meer bedrijven en grote bloggers zien in hoeveel tijd het kost om reacties te moderaten, spelfouten aan te passen of te reageren. Het kost tijd en geld om bijvoorbeeld: Hoi Rachelle continue te wijzigen naar Hoi Rachella. Ze hebben liever een platform waar ze daadwerkelijk de interactie aan kunnen gaan met hun lezers. Zie blogtrend 3.

Blogtrend reacties worden minder belangrijk

 

Blogtrend 3: Online Communities

Zoals Copyblogger ook aangeeft en ik ook sinds 2014 verkondig: “It’s not our job to tell our audiance where we live. It’s to grow communities where they live.  Het bouwen van een online community om je bedrijf heen is niet alleen belangrijk voor je blog, maar voor je algehele content marketing strategie. Ik kan dit maar niet vaak genoeg zeggen, maar: “Ken jij Hyves nog?”.  Ik wel, maar ik zit er alleen niet meer op. Weet jij waar iedereen over een jaar of 5 of 10 jaar zit? Ik kan het je niet vertellen, maar als jij een online community om je brand heen bouwt dan weet je het wel. Ze zitten daar waar jij wilt dat ze zitten.

Blogtrend online communities

 

Blogtrend 4: Bloggen i.c.m. andere (online) tools

Een trend die we gaan zien is: het runnen van een blog en het beheren van een website zal meer in elkaar gaan overlopen. Zoals ik hierboven al beschreef : het één kan niet zonder het ander net als Kwik, Kwek en Kwak. Social media optimalisatie zal net zo belangrijk, zo niet belangrijker worden dan zoekmachineoptimalisatie. Dat betekent niet dat je daar geen aandacht meer aan moet besteden, maar voor het runnen van een succesvolle zakelijke blog zou er meer gekeken moeten worden dan alleen het publiceren van content. Het gaat ook om het gebruik van de juiste tools, opzet van een duidelijke strategie, optimalisatie en ga zo maar door.

blogtrend bloggen i.c.m. andere online tools

 

Blogtrend 5: Ondernemers nemen bloggers eerder aan

Bloggen zorgt niet alleen voor een expert status, maar ook voor social proof. Als jij in het beheer bent van een succesvolle blog of je bent geregeld gastblogger bij een erkend bedrijf op jouw vakgebied, dan heb je een streepje voor op je concurrent. Wanneer jij aangeeft dat je +>30.000 unieke maandelijkse bezoekers genereert met je blog heb jij écht een streepje voor. Steeds meer ondernemers zien het belang in van het hebben van een goede blog. Naast het feit dat hen extra omzet oplevert weten ze hoe belangrijk het is om waardevolle content te creëren voor hun eigen website.

blogtrend ondernemers nemen bloggers eerder aan

 

Ondanks dat de groei in content marketing in Nederland zichtbaar is, lopen we nog achter op onze Amerikaanse collega’s als het gaat om de inzet van content marketing voor je onderneming. Daar is het inmiddels big business en zijn ondernemers zich al druk aan het voorbereiden op de Content Shock (verwacht rond 2020). Ook ik ben druk bezig met voorbereidingen op de Content Shock, maar daar vertel ik je volgend jaar meer over.

 

In Nederland is de Content Shock nog niet aan de orde, maar als je langer wacht dan zal het steeds moeilijker voor je worden om op te vallen met je content en dus ook met je blog. Zoals MarketingMed ook aangeeft in de: ‘5 grootschalige manieren waarop contentmarketing in 2016 zal veranderen‘.  Digitale content wordt groter dan ooit tevoren. Tip: ga er nu hard mee aan de slag voordat je concurrent het straks doet 😉

 

Op welke blogtrend ga jij je komend jaar focussen en waarom? Laat het mij hieronder weten in een reactie.

 

Rachella-Martina-blogcoach-logo

 

Rachella

Leuk schrijven is interessant, maar interessant schrijven is nog leuker. Als blogcoach help ik je om interessant te schrijven.

More Posts